عطار پیر
ترجمه و تهیه از : ذاکر عمری ترجمه و تهیه از : ذاکر عمری

عروسی با خشویش به هیچ نوعی سازش کرده نمی توانست.                                   آنهاباهم  آنقدر مناسبات بدی داشتند که بالاخره عروس مجبور  شد تا نزد  یک عطار                                            رفته وبه او  وضیعت را  با نارضایتی  چنین بیان کرد:                           

                

ــ  باید خشویم را مسموم کنم ، شما بمن چنان زهری بدهید که از زهردادنم هیچ کس پی  نبرد.

 

عطارپیر به عروس نمک پودری داد و گفت:

ــ هرروز ازین یک کمی  به طعام خشویت مخلوط کن و دیگر رویه و رفتارت را هم خوب بساز، کمی بخند و چنان رفتار خوب کن که هیچکس بالایت شک برنشود.

عروس خشمگین به گفته ء عطار عمل کرد و بطور منظم ازاین پودرسفید به غذای خشویش مخلوط می کرد و هم در مقابل همه و خشویش  از رفتار خوب کارگرفت ، در حالی که از  عمر خشویش مدت زیادی نمانده بود.

 

از قضیه  یک ماه سپری شد که عروس دوباره نزد همان عطارآمد و چنین گفت:

ــ حالا یک  پادزهر(  دارویی که برای  دفع زهر به کار میرود) می خواهم. زیرا من  بخاطر شک نه بردن شان  با خشویم رفتار خیلی خوبی کردم وبا او با خوش خلقی و احترام رفتار کردم. طرزرفتار خشویم هم در  مقابل من   تغییرکرد و حالا انسان خیلی خوبی شده است. اکنون او نزدیکترین دوستم است. از همین خاطر من راضی به مردنش نیستم.

عطار پیر و عاقل تبسمی کرد  و پاسخ داد:

ــ به پادزهر ضرورت نیست. آن چه که  بتو داده بودم، زهرنبود.  فقط و فقط نمک پودری  بود.  برایت این کاررا تشریح کرده  نمی توانم و این توته نمک تا به امروز مناسبات خراب  بسیار آدم ها را بهبودی بخشیده است.

 

                                                                                                    پایان

                

                                                     

                                                            از منابع تورکی                                                                                هامبورگ 04.01.2008

مزد استادی              

 

ازمنابع تورکی

 چارم جنوری  2008 میلادی ، هامبورگ

 

                   

     

                                            در قسمت اساسی ماشین فاریکه ء تولیدی عوارض تخنیکی بوجود آمده بود و این ماشین یکی از ماشین های مهم فابریکه بحساب می آمد، بدین لحاظ فابریکه از تولید باز ماند.

همه تخنیکران فابریکه تلاش کردند که ماشین مذکور را ترمیم کنند، اما تلاش شان بیهوده  ماند، چونکه ترمیم کرده نتوانستند.

 

در نهایت یک متخصص  تخنیکی را از شرکت دیگری فرا  خواندند. این متخصص پس از وارسی  ماشین از بکسش چکشی را  کشید و با چکش به یک  نقطه ء معینی ماشین یک ضربهء محکم زد. با این کار او ماشین  فوری به کار شروع کرد. گویی که هیچ عوارض تخنیکی نداشته است.

 

دوباره فابریکه به تولیداتش شروع کرد. دو روز  بعد از رفتن  این متخصص تخنیکی یک صورت حساب از طرف او رسید  که درآن چنین نوشته شده بود: در مقابل خدمتی که  انجام دادم، باید  یک هزار دالر بپردازید.

 

 

مدیر فابریکه از دیدن این مکتوب   خیلی  خشمناک شد. آن هم بیشتر به این علت که متخصص  به خاطر یک چکش زدن هزار دالر ازو ی مزد خواسته بود و این مبلغ  را زیاد پنداشت. مدیر فابریکه   از متخصص خواست تا یک  صورت حساب مفصلتر  رادر این رابطه به وی بفرستد تا بداند که مزد یک چکش زدن چطور یک هزار دالر می شود. روز بعد ازطرف متخصص  تخنیکی مذکور صورت حساب مفصل زیرین رسید:

 

مزد چکش زدن به ماشین ....................................... یک دالر

مزد تشخیص جایی که باید چکش زده می شد.............      نه  صدو نود نه دالر      مجموعا"...........................................................   یک هزار دالر

 

 


February 10th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان